Betalning

För att boka biljett väljer du valfri biljett i annonsvyn. När du klickat på ”Boka biljett” ska du sedan genomföra Swish-betalningen genom att signera med Mobilt BankID. Nu är bokningen slutförd. 

Skulle det vara så att din bokning nekas eller att biljetten av någon anledning inte överförs så kommer vi att återbetala dig hela beloppet. 

För att kunna ta betalt behöver du registrera personnummer och andra eventuella uppgifter i enlighet med Tripers anvisningar och göra en kontoanmälan för privatpersoner i Swedbanks kontoregister. Detta behöver du endast göra en gång via länken https://www.swedbank.se/foretag/betala-och-ta-betalt/betala/loner/swedbanks-kontoregister.html 

Utbetalning sker vanligtvis 1-3 bankdagar efter att den köpande/hyrande användaren bekräftat att biljetten överförts. 

Om du inte tar betalt via Tripier bryter du mot punkt 7.2 av Tripiers allmänna villkor, vilket kan leda till att vi stänger av dig från plattformen. Dessutom ingår inte Tripiers support om du väljer andra betalningsmetoder än vad Tripier erbjuder, som exempelvis kontanter. 

Betala gör man med hjälp av Swish genom att boka valfri biljett och signera transaktionen med Mobilt BankID.  

Om du får ett felmeddelande när du försöker betala så beror det oftast på att ditt kort behöver öppnas upp för internetköp. Det kan också bero på att du glömt föra över pengar till kontot.

Kolla din respektive banks hemsida för hur man öppnar upp betalkortet för internetköp:

  • Nordea: Läs mer

  • SEB: SEBs kort är inte stängda för internetköp

  • Skandiabanken: Skandiabankens kort är inte stängda för internetköp

  • Swedbank: Läs mer

  • Länsförsäkringar: Läs mer

  • Handelsbanken: Läs mer

  • Danske Bank: Läs mer

Om du inte har någon av ovanstående banker, besök då din banks hemsida för mer information.

Det kostar inget att annonsera hos Tripier, du kan skapa så många annonser du vill. Det enda du förbehåller dig till är att betalningar för uthyrningarna går genom Tripier.

Vid lyckad uthyrning av biljett behåller du 82% av beloppet, resterande 18% är Tripiers arvode och där ingår även Tripiers support.

Vi tar ingen avgift alls av den som hyr.

Ja, du får en betalningsbekräftelse via mail både när du hyr och hyr ut.

Du fyller själv i din inkomst från Tripier i deklarationen. Den beskattas som inkomst av kapital, vilket i de flesta fall är 30% (oberoende av inkomst från lön).

Mer information hittar du hos Skatteverket: www.skatteverket.se/privat/skatter/

Annonsering

Skånetrafiken, Östgötatrafiken och Västtrafik.

Det är via Skånetrafikens, Östgötatrafikens och Västtrafiks app inte möjligt att låna ut en redan lånad biljett och dessutom inte tillåtet av Tripier.

För Skånetrafiken och Östgötatrafiken: Vi har satt en spärr som innebär att inga nya försäljningar eller köp kan ske under 1 timme mellan 23:00-00:00. Denna spärr påverkar däremot inte pågående köp eller försäljningar, alltså biljetter som redan blivit accepterade innan 23:00.

Vi har valt 1 dygn (24 timmar) som minsta alternativ när det gäller utlåning. Det är genom Tripier därmed inte tillåtet att låna ut en biljett en kortare period än 1 dygn. 

Om du vill göra en försäljning av en biljett via Tripier, väljer du alternativet “resterande tid” eller “remaining time” i Skånetrafikens och Östgötatrafikens app, vilket innebär att du inte kommer att få tillbaka din biljett.

För Västtrafik: Vi har satt en spärr på att hyra ut och hyra biljetter mellan 23.00-04.00. Biljetten återlämnas automatiskt 04.00 följande natt.

Du kan boka en biljett åt gången. Detta för att du inte ska kunna boka upp dig på massa biljetter under en och samma gång, vilket medför att andra personer inte kan ta del av dessa.

Du kan låna ut en biljett en gång per dygn och till totalt fem olika nummer under biljettens giltighetstid.

En bokning kan avbrytas fram till att uthyraren valt att acceptera. En upplagd annons kan avbrytas, tas bort eller redigeras fram till det skedet att en bokning har mottagits. Om du som hyr ut valt att acceptera bokningen är du skyldig att överföra biljetten.

För Skånetrafiken och Östgötatrafiken: Återlämning sker automatiskt efter den utlåningsperiod som uthyraren har valt. Biljetten överförs då per automatik tillbaka till uthyraren. Den som hyr en biljett inom Skånetrafiken eller Östgötatrafiken kan också välja att lämna tillbaka biljetten innan hyrestiden har avslutats, men debiteras trots detta med utgångspriset.

För Västtrafik: Återlämning sker automatiskt kl 04:00 samma natt.

För att hyra biljetter krävs ett giltigt betalkort men för att kunna annonsera ut biljetter och ta emot betalningar via Tripier måste du vara minst 18 år gammal.

Efter totalt 60 timmar så bekräftas biljetten automatiskt, och reservationen förvandlas till en transaktion och betalas ut till uthyraren. Innan detta sker kommer du att få en påminnelse. 

Vid felaktigt mottagna eller överförda biljetter, vänligen kontakta vår support info@tripier.se med styrkande underlag (exempelvis skärmdump på biljetten i biljettutgivarens app).

Du kan annonsera att en biljett är tillgänglig längre fram i tiden. Biljetten kan däremot inte bokas förrän datumet har slagit in.

I dagsläget kan man via Tripier endast hyra eller hyra ut en biljett från och med den aktuella dagen du gör eller tar emot en bokning.

Konto

Vänligen kontakta oss via info@tripier.se för frågor gällande ändringar och radering av konton och bankuppgifter.

Tripier har ett språkstöd för både Engelska och Svenska. För att ändra språk i appen så måste du ändra språkinställningarna i din mobil.

sv_SE
en_US sv_SE